امروز : سه شنبه 1 آبان 1403 بروزرسانی:1403/07/29

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

12:10 PM 1403/05/27 تعداد بازدید: 73

مديركل شيلات استان اردبيل :

لزوم رفع موانع در مسير اجرايي طرح هاي پرورش ماهي در قفس


  به گزارش روابط عمومي اداره كل شيلات استان اردبيل جلسه مشترك كارشناسي با موضوع الزامات بهداشتي و چالش هاي پرورش ماهيان در قفس در منابع آبي نيمه طبيعي از قبيل سدها با حضور نماينده دانشگاه علوم پزشكي در محل سالن جلسات اداره كل برگزار شد.

دكتر محمد اله بخش مديركل شيلات استان اردبيل گفت: پرورش ماهي در قفس يكي از روش هاي نوين آبزي پروري است كه هدف از اجراي آن افزايش بهره وري آب، توليد محصول سبز، ارتقاي سلامت سبد غذايي خانوارهاي ايراني، توسعه و اشتغال پايدار روستايي است.

اله بخش تصريح كرد: اين روش جهت بهره برداري تنها نيازمند اختصاص ۲ درصد از حجم منابع آبي است و اجراي كامل اين طرح ها امكان توليد بيش از ۳۰۰۰ تن انواع آبزيان به ارزش ريالي ۴۵۰۰ ميليارد و اشتغال مستقيم و غير مستقيم حدود ۱۵۰ نفر را فراهم خواهد ساخت.

مديركل شيلات استان   به تشريح مباحث فني و بهداشتي اين روش پرداخته و افزود: پرورش ماهي در قفس يكي از رويكرد هاي سازمان خوار و بار جهاني و از اولويتهاي سازمان شيلات ايران و از رئوس فعاليت هاي كشاورزي مورد تاكيد در ذيل رويكرد اقتصاد مقاومتي و برنامه هاي آن است.

وي افزود: پرورش در قفس در بسياري از موارد مبتني بر ظرفيت بيولوژيكي منابع آبي بوده و نتايج مطالعات گذشته در داخل و خارج از ايران تاييد كرده اند كه شاخصه هاي زيستي منابع آبي از قبيل پارامترهاي فيزيكو شيميايي، فون و فلور باكتريايي، ميزان انباشت مواد آلي و جمعيت بنتوزي پس از اجراي اين طرح ها هيچگونه تغيير معناداري نداشته و همچنان در دامنه استاندارد آن بوده است.

ايشان همچنين به مزاياي اجراي اين طرح پرداخته و گفت:به دليل تاثير مثبتي كه استفاده اين روش در كنترل بار مواد آلي به واسطه استفاده از گونه هاي فيتوپلانگتون خوار، عدم رهاسازي گونه هاي پرورشي در تمام منبع آبي و صيد راحت و عدم اختلاط گونه بومي با پرورشي، هزينه سرمايهگذاري پايين تر نسبت به ديگر روشهاي توليد از قبيل احداث استخر بتني، بي نيازي از تخصيص زمين و حفظ اراضي ارزشمند كشاورزي و قابليت جابجايي راحت سازه هاي نگهداري آبزيان در بسياري از كشورهاي جهان از قبيل هند، چين، تركيه، ايالات متحده آمريكا، كانادا و اتحاديه اروپا بدون در نظر گرفتن محدوديت كاربري منابع آبي، فراگير و مورد بهره برداري قرار گرفته است

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)